Home > Wijnglazen & Karaffen > Over Riedel

Over Riedel

Het ontwerpen van een mooi glas is iets anders dan het ontwerpen van een wijnglas dat niet alleen veel toevoegt aan het genieten van een wijn, maar er ook nog mooi uitziet.

De wijnglazen van Claus Riedel ontstonden in een periode dat ook in de keuken grote ontwikkelingen aan de orde waren; de Nouvelle Cuisine. Hij ontwierp zijn eerste glazen aan het eind van de 50er jaren en zijn zoon Georg Riedel doet dit tot op de dag van vandaag. Georg Riedel is naast een gedreven glasontwerper ook een groot wijnliefhebber. Het is de combinatie van wetenschap, techniek en liefde voor wijn die de Riedel glazen zulke unieke eigenschappen heeft bezorgd.

De functie van een goed wijnglas is tweeledig; je ruikt eraan en je proeft er uit. Wat is nu het bijzondere aan de wijnglazen uit de Sommelier en de Vinum serie van Riedel? In het gebruik combineren ze optimaal de eigenschappen van de druiven waarvan de wijn gemaakt is en de karaktereigenschappen die de wijn tijdens zijn ontwikkeling heeft verkregen.

De tong neemt de elementen zout, zoet, zuur en bitter op verschillende plaatsen waar. Riedel was de eerste die inzag dat dit ook gevolgen had voor het ontwerp van een wijnglas. Hoe zet je een glas aan de mond; waar wordt de wijn op de tong 'gelegd'? De punt van de tong proeft zoet, de midden zijkanten zout, het midden zuur en de achterzijde de bittere componenten. Van deze gegevens heeft Riedel gebruik gemaakt bij het ontwerpen van zijn glazen.

Bijvoorbeeld: De wijnen van Pinot Noir (Bourgogne) hebben een breed, fijn en fruitig aroma. Ze hebben hoge zuren en naast vaak complexe smaak, ook fruit-zoet. Een kelk met een grote door-snede brengt de wijn op het midden van de tong, waar met name de zuren worden geproefd. Gevolg....de wijn lijkt zuurder en wranger dan hij in werkelijkheid is. Een glas dat de wijn eerst over de punt van de tong laat gaan waar de zoete componenten worden waargenomen zorgt ervoor dat de hersenen dan ook eerst deze informatie doorgeven, en daarna pas de zuren en andere smaakcomponenten. Gevolg: de wijn komt veel harmonischer over.

Voor een wijn van de Cabernet Sauvignon, bijvoorbeeld uit de Haut Medoc, ligt dat anders. Hier zijn de zuren gematigd en moeten dan ook 'benadrukt' worden door de wijn juist in het midden van de mond te deponeren. Met andere woorden een grotere doorsnede van de kelkrand.

Voor het goed ontwikkelen van de geuren moet de kelk breedte én hoogte hebben. Een eenvoudige wijn heeft aan een relatief kleine kelk genoeg, anders valt de geur als het ware uit elkaar. Tevens dient zich meteen een reden aan, waarom een glas niet te vol moet worden geschonken. De geur krijgt dan geen kans om zich te ontwikkelen. Voor een eenvoudige geur is dat niet zo'n probleem, maar voor een complexe geur des te meer. Bij complexe wijnen is soms één druppel al genoeg om hun geur te tonen.

Voor de witte wijnen geldt natuurlijk hetzelfde verhaal. Een wijn van de Riesling heeft een glas nodig dat in de eerste plaats zijn fijne fruittonen benadrukt en dan pas de meestal hoge zuren. In een wijd glas kan met name een Duitse Riesling zeer agressief overkomen. Het door Riedel ontwikkelde glas heeft dan ook speciaal een omgebogen rand, zodat de wijn wel over de punt van de tong moet. Bij een Chardonnay ligt dat anders. Ook deze wijn heeft geen overdadig zuur en hij moet dan ook midden op de tong worden geplaatst, dus een vrij brede kelk.

Een ander kenmerk is dat alle Riedel glazen geslepen randen hebben, zodat de vloeistof niet over een 'randje' moet. Een dun glas maakt altijd een beter contact met de mond dan een dik glas.

Dit verhaal lijkt ingewikkeld en misschien geeft het u het idee, dat u als wijnliefhebber een groot aantal verschillende glazen nodig hebt. Dit is echter niet het geval; met een set van 5 soorten komt u eigenlijk al een heel eind.

Het grote Bourgogne-glas voor Pinot Noir, Nebbiolo en Syrah. M.a.w. de rode Bourgognes en alle wijnen van deze druif, echter uitsluitend voor klasse- wijnen; de wijnen uit het Piemonte gebied en de Noord Rhône, zoals Hermitage en Côte Rotie.

Het grote Bordeaux glas voor de Bordeaux / Cabernet Sauvignon en Merlot, maar ook voor Rioja en de Vino de Tavola's van de Cabernet Sauvignon uit Italië.

Het Chardonnay glas voor alle witte wijnen, behalve de Riesling, maar ook voor eenvou-dige rode Bordeaux.

Het Chianti-Classico glas voor de wijnen van de Sangiovese druif, de eenvoudige Pinot Noir wijnen én de Riesling.

Het Champagne glas voor Champagnes en andere mousserende wijnen.

Liefhebbers van Duitse wijnen kunnen hier nog het Rhein-gau glas toevoegen, voor de verfijn-de wijnen van de Moezel, Saar, Nahe en Rheingau.

Het Syrah glas voor de hoge Noordelijke Rhône wijnen.

Een interessante suggestie: u moet eens één wijn in verschillende glazen van Riedel schenken. De verschillen die u dan proeft zijn frappant. Als u bijvoorbeeld een witte Bourgogne neemt en u gebruikt hiervoor het grote Bordeaux glas, het Bourgogne glas en het Chardonnay glas, dan zal voor wat betreft de smaak de wijn uit het eerste en derde glas vrijwel gelijk zijn, uit het Bour-gogne glas (Pinot Noir) smaakt de wijn veel vlakker en ook zoeter. In het Bordeaux glas 'vervliegt' de geur weer meer. Uiteraard is het Chardonnay glas het meest geschikt.

Dit soort proeven zijn vooral de moeite waard met andere glazen in vergelijking met Riedel. Vooral met een klein gezelschap van liefhebbers is dit erg interessant. Nog een laatste opmerking over de series Vinum en Sommeliers, die feitelijk hetzelfde bieden. Ze zijn beide gemaakt van hoogwaardig kristal en de kelken zijn vrijwel gelijk, maar Sommeliers is mondgeblazen en hand afgewerkt en Vinum is machinaal vervaardigd en met de hand afgewerkt. Vinum is een prachtig alternatief voor een superlatief glas als Sommeliers dat alleen om al vast te houden een genot is.

Een Riedel glas 'leeft' als het ware in je hand. (Én ze kunnen in de vaatwas-machine / TÜV gekeurd !!).